Je vaše dítě připravené jít do školy?
Rozhovor s paní ředitelkou Ilonou Hulínovou z Mateřské školy Škola hrou v Milánské ulici v Praze 15.
1. 3. 2022
Ilona Hulínová není pouze ředitelkou MŠ Škola hrou, Milánská 472. Je také speciální pedagožka - logopedka ve Speciálně pedagogickém centru pro děti a žáky s vadami řeči, autorka odborných článků, publikací a lektorka pedagogických kurzů a seminářů.
Březen je spojen s tématem školní zralosti, čili připravenosti dítěte na školu. Co si pod tím můžeme představit?
Nejprve bych upřesnila obecné pojmy. Školní zralost je dosažení takového stupně ve vývoji, aby se dítě mohlo bez problému zapojit do výchovně vzdělávacího procesu. Zahrnuje například komunikační schopnost, různé formy nadání, pohybové vlohy, schopnost soustředění a myšlení, zdravotní stav, tělesný růst apod.
Školní připraveností se rozumí úroveň rozvoje získaných dovedností, tedy jak dítě ovlivnilo jeho okolí, tj. rodina, mateřská škola, zájmové aktivity atd. Například předmatematické představy, všeobecné znalosti, pracovní návyky, pravolevá orientace, rozlišování písmen, číslic a množstevní představy, hra na hudební nástroj, orientace v čase a prostoru, vlastní podpis, sportovní aktivity (jízda na kole, plavání...) a další.
Co je možné pro rozvoj těchto dovedností udělat?
Schopnosti dítěte můžeme rozvíjet ve smyslu cílené nápravy obtíží, nebo naopak podporou jeho nadání. Má-li dítě nesprávnou výslovnost, procvičuje ji s rodiči pod vedením logopeda. Není-li dítě pohybově obratné, chodí např. do Sokola. Má-li hudební nadání, začne se učit hrát na flétnu. Jistě vás napadá mnoho dalších příkladů a vlastních zkušeností.
Významnou roli má také mateřská škola. Vzdělávací a výchovný program mateřských škol je sestaven s cílem přirozeně a přiměřeně rozvíjet všechny oblasti, které jsou důležité pro přechod od spontánní hry k cílenému učení. Do mateřské školy přichází dítě schopné se začlenit do kolektivu a odchází z ní žák připravený se aktivně a zodpovědně učit.
Jaké oblasti se sledují při vyhodnocování školní zralosti a připravenosti?
Připravila jsem vám přehledně konkrétní oblasti schopností a dovedností i s příklady:
Fyzická (tělesná a zdravotní):
-
tělesný vzrůst, tělesné proporce, zdravotní stav
Psychická (přiměřený vývoj centrální nervové soustavy):
-
pozornost, soustředění (při hře i cílené činnosti)
-
paměť (slovní, sluchová, zraková, pohybová)
-
smyslové vnímání a rozlišování (především zrakové, sluchové – předčtenářská gramotnost)
-
myšlení (hledání řešení, porozumění souvislostem)
-
řeč (výslovnost, slovní zásoba, gramatická správnost, porozumění pokynům)
-
předmatematické představy (větší a menší, řazení a doplňování, geometrické tvary, logické úsudky)
-
orientace časová, prostorová a pravolevá (roční období, dny v týdnu, význam předložek v prostoru, pravá a levá - párové orgány v tělesném schématu)
-
motorika hrubá, jemná, grafomotorika (koordinace a pohyb celého těla, sebeobsluha, obratnost ruky a manipulace drobnými předměty, kresba a nápodoba tvarů podle předlohy)
Sociální (společenská):
-
pracovní návyky (dokončit úkol, péče o své věci)
-
volní vlastnosti (cílevědomost, odpovědnost, sebehodnocení)
-
zvládání emocí, přiměřené chování (reakce na neúspěch, bezpečné jednání)
-
jednání s dospělým a vrstevníky (sociální povědomí)
-
respektovat autoritu a pravidla (uvědomování si povinností)
-
sociální interakce (vzájemná komunikace, kooperace, vztahy)
Uvedené oblasti a příklady schopností a dovedností jsou důležité pro klidný a bezproblémový přechod z předškolního vzdělávání do základního. Dítě by mělo být připravené a zralé nejen na jednotlivé předměty výuky (čtení, psaní a počítání), na nový režim dne, školní povinnosti, způsob hodnocení, domácí přípravu, samostatnost, ale také na navazování nových kamarádství, projevovaní svých názorů, vystupování před kolektivem a zodpovědnost za své jednání. A v neposlední řadě musí malý školák také unést svůj školní batoh. Snad každý se do školy těší. Zralost a připravenost pomůže malým žáčkům se do školy těšit a prožívat radost každý den, nejen ten první.
Jak se školní zralost a připravenost vyhodnocuje a kdo se na vyhodnocování podílí?
Vždy je důležité komplexní vyšetření, tj. zjištění příčin a návrh dalšího odborného postupu. Vyhodnocení školní zralosti a připravenosti pomocí diagnostických testů mohou zajistit pracovníci školských poradenských zařízení (ŠPZ) - většinou Pedagogicko-psychologické poradny (PPP) nebo Speciálně pedagogická centra (SPC). Předtím než dítě s rodiči ŠPZ navštíví, sledují jeho vývoj kromě rodičů i pedagogové v mateřské škole.
Testy a jejich výstupy při vyšetření ve ŠPZ mohou být ovlivněny momentální náladou či situací dítěte, jeho obavami z neznámého prostředí, vysloveným očekáváním rodičů a stresem ze selhání. Proto je důležité opravdu komplexní posouzení, nejen vyhodnocení testu.
Nejlépe své děti znají rodiče. Ne vždy jsou ale v hodnocení objektivní a také si neuvědomují souvislosti ve vývoji. Děti se v domácím a rodinném prostředí cítí jisté, a tak se také chovají jinak než v kolektivu v prostředí školy. A samozřejmě většina z nás srovnává své dítě s vrstevníky: „Sofinka od sousedů už čte písmenka a náš Matěj to ještě neumí“. To všechno může rodičům zkreslovat názor na jejich dítě a ovlivňovat rozhodování, zda má nebo nemá nastoupit v šesti letech do školy.
Z výše uvedeného vyplývá, že optimálně by se tohoto procesu měli účastnit všichni. Vždy rodiče a pedagogové mateřských škol a v určitých případech je potřeba vyšetření ŠPZ. U dětí s vývojovými či zdravotními obtížemi také další odborníci.
Jak takové vyšetření v ŠPZ vypadá?
Při objednání dítěte na testy si ŠPZ většinou vyžádají vyplnění dotazníku z mateřské školy a k testu patří i rozhovor s rodiči. K vyšetření je vhodné přinést i zprávy odborných lékařů, pokud je dítě někde v péči.
Diagnostických testů na posouzení školní zralosti a připravenosti je více, některé se z části provádějí i ve skupině. Je možné zvolit také výběrový test pro děti s konkrétními obtížemi např. pro děti s těžšími logopedickými vadami Test rizika Specifických vývojových poruch učení (dyslexie, dygrafie atd.) nebo Test laterality (nevyhraněnost ruky pro psaní). Výsledky jsou zpracované do hlavních oblastí a udávají úroveň dítěte v porovnání k obecným normám předškoláka. Provádí je vyškolený speciální pedagog nebo psycholog. V závěru by měl být shrnutý celkový stav vývoje dítěte, případné drobné či závažné deficity, jak dále postupovat v předškolní přípravě a odkazy na pomůcky, terapie atd.
ŠPZ vydává doporučení k odkladu či nástupu školní docházky (odklad není možné žádat bez doporučení ŠPZ). Pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, které budou nastupovat do školy, se vystavuje doporučující posouzení, kde je uvedena základní informace o budoucích vzdělávacích potřebách žáka.
Musí zralost a připravenost na školu posuzovat vždy také ŠPZ?
Vyšetření nemusí absolvovat všechny děti, pro většinu není nutné. Testy školní zralosti a připravenosti jsou určené dětem, které jsou takzvaně „hraniční“, kdy rodiče i paní učitelky váhají o úrovni jeho vývoje. Nutný je test u dětí, kde jsou patrné výraznější odchylky a opoždění ve vývoji důležitých oblastí.
Kdo může vyšetření v ŠPZ doporučit?
Doporučit vyšetření v ŠPZ může škola, lékař, terapeut. Rozhodnout se pro návštěvu ŠPZ mohou i sami rodiče. Žádost musí podat zákonný zástupce dítěte v ŠPZ, které si vybere.
Co může rodičům pomoci při sledování oblastí školní zralosti a připravenosti?
Rodiče si např. mohou najít přehled “Desatero předškoláka” na stránkách MŠMT a podle toho si ohodnotit, co jejich dítě umí a co se ještě potřebuje naučit. Rodiče nejčastěji sledují, jestli se dítě soustředí, jestli správně mluví, jak drží tužku, jak kreslí a píše, zda zná písmenka, řekne svou adresu, pamatuje si básničku, pozná první a poslední hlásku (hrají slovní fotbal), ukáže pravou a levou ruku, umí vypracovat různé pracovní listy atd. Shrnuto, rodiče mohou posoudit své dítě v jednotlivých dovednostech a schopnostech, ale jejich pohled nemusí být komplexní a celistvý, případně správně nevytipuje možná rizika. Rodiče chtějí a dělají pro své dítě maximum, ale nejsou vybaveni odborností pedagoga.
Kam se mohou rodiče obrátit pro odbornou podporu?
První odbornou podporu by měla nabídnout mateřská škola. Ve „školce“ paní učitelky sledují každé dítě v rámci pedagogické diagnostiky individuálně i v kolektivu, vedou jeho portfolio vývoje a mají potřebné znalosti k orientačnímu posouzení předškoláka. Mohou se například vyjádřit ke konkrétním situacím, k výstupům podle vzdělávacího programu a k potřebnosti vyšetření ve ŠPZ. Vědí, jak každé dítě spolupracuje, jak se projevuje v průběhu dne a co zvládá při řízené činnosti, volné hře i sebeobsluze. Mnohé mateřské školy nabízejí rodičům předškoláků informace, konzultace a spojení na ŠPZ.
Jaké mají rodiče možnosti, pokud není dítě zralé nebo připravené?
Drobné odchylky se při správném a odborném vedení před nástupem do školy mohou napravit. Částečně se o nápravu postará také přirozený vývoj a dozrávání centrální nervové soustavy. Výraznější, hraniční nebo celkové opoždění v předškolním vývoji mohou rodiče řešit odkladem školní docházky. Odklad je možné realizovat v mateřské škole nebo v přípravné třídě základní školy. Odlišnostmi těchto dvou variant a možnostmi další péče a terapie se bude zabývat další z rozhovorů Děkujeme učitelům s mou kolegyní Blankou Ptáčkovou.
Rozhodnutí o odkladu náleží rodičům, výstupy ze ŠPZ jsou pouze doporučující. V praxi se setkávám s oběma variantami. Dítě není zralé a připravené, a přesto do školy nastoupí, a naopak, dítě je zralé a připravené, ale do školy nenastoupí.
Obě tyto situace jsou náročné především pro dítě/žáka. V té první je žák vystaven možnému neúspěchu na začátku „vzdělávací cesty“, jeho rozvoj ještě potřebuje čas. Ve výjimečných případech může dojít k dodatečnému odkladu a dítě se vrací do mateřské školy. V druhé situaci může dítě ztratit motivaci a ambice pro vstup do základní školy, protože se ve školce již nudí, program neodpovídá úrovni jeho vývoje, což někdy může vést až k projevům v chování.
Co byste rodičům, kteří se rozhodují o nástupu dětí školy, doporučila?
Rozhodujte se o nástupu svých dětí do základní školy srdcem i rozumem. Zjistěte si dostatek relevantních informací. Poraďte se s odborníky, kterým věříte.
Děkuji za rozhovor!
Veronika Buriánová, Iniciativa Děkujeme učitelům z Prahy 15
Kdy vyhledat pomoc logopeda?
Z hlediska vývoje řeči naleznete informace na http://www.logopedie-hulinova.cz/pro-rodice.html. Obecně platí pravidlo, že čím dříve, tím lépe. Prevence je vždy efektivnější než následná léčba či náprava. Ve všech odbornostech, při všech obtížích. Pokud přijdete například se čtyřletým dítětem, že neumí R, poradím vám v rámci prevence nesprávné výslovnosti logopedické hry, žádnou nápravu a kontrolu za rok. Když bude dítěti už sedm let a bude mít obtíže ve čtení a psaní, protože neumí R, tak se pustíme do nápravy, ale bude to už náročné, protože jste přišli pozdě.
Předškolní období trvá 3 – 4 roky, neztrácejte čas, ale přistupujte k vývoji svého dítěte rozumně a v klidu. První, kdo vám může poradit, kdy a kam se obrátit, jsou předškolní pedagogové a pediatři, ale také odborníci ze specializovaných organizací. Počítejte s delšími objednacími lhůtami a možností využití soukromých služeb. Uvádím příklady užitečných odkazů z různých odborností:
www.kppp.cz
www.zapojmevsechny.cz